כיול מכשירי מדידה – איך עושים את זה נכון?

מדידות מדויקות מהוות חלק בלתי נפרד של תעשיות רבות, קל וחומר בתעשיות שמונעות על ידי נתונים. לכן יש שפע של ציוד מדידה שם בחוץ, החל במכשירים כמו מיקרומטר וקליבר מכני או דיגיטלי, ועד מכשירי מדידה מבוססי חיישנים שונים וטכנולוגיות מתקדמות ביותר.

כדי להבטיח איכות ובטיחות של מוצרים, חלקים ורכיבים חשוב שתהיה רמה גבוהה של אמינות נתונים במהלך המדידות. כדי שהמדידות יהיו כמה שיותר מדויקות, יש צורך בכיול.

מה זה כיול?

כיול הוא תהליך אשר משווה בין הפלט של המכשיר לבין הערכים של מכשיר ייחוס מדויק. באמצעות כיול ניתן לבדוק אם מכשיר המדידה שבו משתמשים סוטה מערכי הייחוס וכתוצאה מכך, הנתונים שמפיק אינם מדויקים.

לדוגמא, נניח שאתם רוצים לקחת מידות אורך מדויקות, לצורך בקרת איכות ופיקוח על תהליך מסוים, ובחרתם בקליבר דיגיטלי עם רמת דיוק של 0.1%. במסגרת תהליך הכיול ניתן להשוות את המדידות של המכשיר למכשיר ייחוס ברמת דיוק של 0.01% במספר נקודות מדידה, וכך לקבוע את הסטייה.

בהתבסס על הסטייה שנקבעה תוכלו לקבוע אם מכשיר המדידה שאתם עובדים אתו עדיין מדויק מספיק למטרה שלו, כאשר עיקרון כיול זה חל על מכשירי מדידה מסוגים שונים.

מה קורה כאשר מכשירים מדידה אינם מכוילים?

כיול מאפשר לקבוע אם ועד כמה מכשיר מסוים חורג מהתקן הנקבע. אם הוא חורג מהתקן, לא ניתן להשתמש בו עבור אותו יישום, אלא אם כן ניתן לבצע התאמה. לדוגמא: מד המהירות שמשמש את המשטרה חייב להיות מכויל על פי חוק, כדי להציג נתונים מדויקים בעת בדיקת מהירות וכאשר אינו מכויל יכולות להיות לכך השלכות.

ישנם סוגים שונים של השלכות אפשריות, לרבות השלכות משפטיות עקיפות הקשורות לכיול. לדוגמא מד מהירות משטרתי שאינו מכויל יכול להוביל לביטול דוח תנועה על מהירות. במקרים של בקרת איכות ותהליכי ייצור, כאשר חברות חותמות על חוזים המחייבים אותן לספק מוצר באיכות מסוימת עליהן לעמוד בהתחייבות. במידה וישנה מחלוקת לגבי האיכות, ניתן להוכיח אם מוצר מסוים עומד או לא עומד בתקנים וקריטריוני האיכות הנדרשים. דוח כיול עדכני למשל יכול להוכיח שמכשירי המדידה פועלים היטב ועל כן יעילים ומבצעים את ייעודם כראוי.

מהי התדירות הנדרשת לביצוע כיול?

אם תהיתם מהי תדירות הכיול הנכונה, התשובה תלויה בשקלול קפדני של עלויות וסיכונים. תמיד עדיף להיות בטוחים מאשר להצטער אחר כך, לכן מומלץ לכייל מכשירי מדידה באופן קבוע, כך תוכלו לגלות סטייה במכשיר כמה שיותר מוקדם, ולרוב הסטייה שתגלו תהיה קטנה יותר. כמו כן אם תבצעו כיול בתדירות גבוהה ככל האפשר, תוכלו להימנע מסיכונים אפשריים, מעלויות תפעול גבוהות, השלכות משפטיות ועוד. כדי להימנע מהשבתת המכשירים והעלויות הכרוכות בכך, אתם פשוט יכולים לתזמן נכון את הכיול לזמנים שנוח לכם איתם.

מכשירי כיול אוטומטיים

כיול מכשירי מדידה עשוי לגזול זמן עבודה יקר, מה גם שאם הוא מתבצע באופן ידני, גדל הסיכון לשגיאות אנוש. לכן עליכם לבחור את המכשירים ותוכנות הכיול שישמשו אתכם בחוכמה, ולהבטיח שהתהליך יתנהל בצורה כמה שיותר יעילה ומדויקת.

מכשירי כיול אוטומטיים הופכים את התהליך לפשוט יותר, הם מרכזים את כל נתוני הכיול תחת קורת גג אחת, ומאפשרים לכם לנתח, לשחזר ולבדוק נתונים בקלות. נתוני כיול זמינים מאפשרים לכם גם לנתח מגמות, לחזות את מכשירי המדידה השונים ולקבל תובנות שייעלו את תהליכי העבודה שלכם במידה משמעותית.

בחברת גלובוס ציוד טכני ישנו מגוון עצום של מכשירי מדידה מתקדמים לתהליכי בקרת איכות שונים בתעשיות מגוונות. מוזמנים לבחור את פתרונות המדידה המתאימים לצרכים שלכם באופן אישי.  

צרו קשר

דילוג לתוכן